Saltar ao contido principal

hai un home que vai comigo e teme sempre perder algo

Ah, ía escribir. Para non dicir o que sinto.

Escoitei de novo a Joplin e atopeime cunha mina: a liberdade só significa non ter nada que perder. Despois vin que a escribiu Kris Kristofferson en compañía doutro, e tiven que saltala porque me levou á ética. Se concibes un proxecto vital é lóxico sentir que tes medo a perdelo, e se aínda non tocaches a Deus gustaríache vivir o suficiente para sentir que o tocaches igual que Adán o tocou nunha pintura na Sixtina.

Só os malvados son libres, compórtanse coma se non temesen perder a vida. A gama é moi ampla porque vai dos delincuentes máis abruptos aos ladróns de luva branca, é dicir, aos do tres ou catro por cento, de maneira que percibo, xunto á moza de Texas ou Kansas que o grupo dos que temen perder algo é un grupo conciso e breve, que está formado por persoas que esperan dentro de si a chegada dos anxos ou, seica, que os seus anxos custodios os vixíen desde preto.

Estes días, ao acabar un artigo, un compañeiro díxome que se me vía crispado. Tívenlle que dicir, sen negarllo, que as cousas non son fáciles para este home que vai comigo e teme sempre perder algo. Un sempre é a imaxe que teñen dun os demais, e precisamente esa é unha forma de opresión. Como vos podo desdicir? Por iso é polo que non adoito viaxar salvo que mo impoñan. Ademais desde este ano insólito de demolición e deconstrución xa non me movo máis que ao redor desta mesa onde escribo.

Pedíronme que interviñese nun debate, pero dixéronme que tiña que facelo cun home que se move ás súas anchas coma se non tivese nada que perder, e contesteilles que era mellor que fixese de sparring a súa tía ou o seu sobriño, aducindo que vía gretas nas paredes e que se cadra se nos viría o edificio enteiro encima, é dicir, díxenlles que sen liberdade eu non me vexo dando discursos e podía comer a calquera con palabras polo medio. Creo na miña habilidade dialéctica. Como se pode ser un home se antes non es libre? E, inmediatamente, pensei na orde do discurso de Foucault, que se converteu no meu catecismo lingüístico nos últimos tempos, xa que me aclara na miña represión e no meu medo. De feito, acho a idea de que son os discursos mesmos os que exercen o seu propio control, que xogan en función de principios de clasificación, de ordenación, de distribución, coma si se tratase neste caso de dominar outra dimensión do discurso; aquela de o que acontece e do azar.

Comprendo que na última semana de clase cos xornalistas saíume un anxo do meu interior que non pertencía ao meu grupo de anxos especiais, era un Hebert mal falado, inhóspito, ideolóxico, mal encarado e antirrevolucionario. Quizá fose un deses momentos nos que non sinto o temor de perder nada, aínda que quizá o temor xa me corría por dentro porque que rin con frecuencia mentres soltaba os exabruptos. Recordo rirme este ano horrible algunhas veces máis encima dunhas cámaras que parecían as cámaras de gas.

A un home tan incerto coma min tampouco lle aproveita moito a vontade de verdade da que fala Foucault ao comezo do seu ordenamento, pero se penso na vontade de verdade, que empeza con Platón, percibo que eu non fun aquel home que saíu da cova e comprobou o mundo animando aos seus compañeiros a que saísen da escuridade e deixasen de contemplar as sombras para distinguir o real, aínda que agora o sexa; nin tampouco aquel home borgiano que non tivo a sorte de amar. Non, eu non quixen saír da cova e preferín seguir vendo as sombras abatidas coma se a vida fose soño ou simplemente un filme. Non, eu amei. Amei moito.

Non, a verdade é que non me vexo como un cowboy, nin como Janis Joplin, que fuxiu da escola para irse a San Francisco en busca da terra prometida, que atopou decisivamente. Quizais pertenzo a esa clase de homes da que falou Weber ao diferenciar o ethos de católicos e protestantes. O mito da caverna é proclive a considerar o plano desenvolvido como algo máis propicio que a folla de pergamiño.
Creo que eu mesmo son un sistema de exclusión completo. Quizá a Weber lle faltou completar o seu discurso cun terceiro sector, o grupo dos que temen perder algo e nunca alcanzarán a liberdade. A integración e a solidariedade son algúns dos grandes mitos da nosa época ideolóxica. Agora xa non fas libros senón que colaboras en libros porque é o que hai. Hai pouco participei nun artigo sobre Katharina Blum, do que a escribiu morrendo cando eu nacía. A literatura da opresión.

Pregúntome se a honra perdida forma parte dalgunha clase de discurso, é dicir, deses discursos que desaparecen co acto mesmo que os pronunciou ou, pola contra, forman parte daqueloutros que forman parte de actos novos e están aínda por dicir. Cando escribín sobre o pudor un amigo sostivo que eu era autor dun discurso novo, e entón todos riron. Eu creo que teño un novo discurso que está aínda por dicir e non o dixen, e que por tanto se me reservo no interior da cova e non quero saír fóra a contalo é porque non creo que chegase o momento de largarme a San Francisco imitando a aquela moza rotunda e libre, que non tiña nada que perder, nin sequera a vida.

En realidade, parézome á maioría dos homes encadeados na cova que tampouco viron chegada a súa hora de levantarse, ver o ceo e pronunciar un discurso. Así que o mestre tiña razón: o meu discurso está aínda por dicir, aínda que hei de confesarvos que no frustrado discurso da Academia si dixen unha cousa: que eu tiven unha educación dialéctica, nacín nun bar, aínda que aquí pásame como a Foucault cando fala de Hegel: estivemos contra Hegel e ao tempo démonos conta que non se pode vivir sen Hegel. Por iso temos unha educación.

Bastantes textos importantes escurécense e desaparecen e certos comentarios toman o lugar dos primeiros, as noites xa non son o que eran e nós querémonos. Non entendo a eses especialistas que promocionan ao dr. Jeckill en detrimento do sr. de Balantrae, mentres que pola miña banda eu xa non podo volver ao discurso dos miserables, que xa non entendo. Ah, xa recordo, pois algúns discursos regresan inopinadamente: eu, que tantos homes fun, non fun nunca aquel en cuxos brazos quería estar. Por que me xogan sempre as palabras estas pasadas? Ségueme roldando na cabeza a frase de Joplin/Kristofferson e o outro, non ter nada que perder. Se isto é a liberdade admito que nunca serei libre.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

27_05 Cabaliño do demo

Soños de hoxe foron moitos, varios, pero só me lembro de dous. Axitados. Estou mirando a cama e teño as sabas todas revoltas. Sobre todo foi o último o axitado. En Salcedo. O Oso xa recollera, a noite aparecera cedo e ela bicábame moito, escondidos. O de escondidos era porque a min me daba vergoña a cousa. Agora soa Nancy Sinatra e pode ser que fose bonito pero alguén nos vía. Ricardo. Cantos contos contarei? E Vielba fixo a canción. O outro soño era gañar un premio monetario e non cobralo para estar entre os amigos. Xa non era de noite e o sol mancaba nos ollos. Coriandro. Vodka con coriandro. A escena do crime. Domingo sen feira. Escribir outro pouco e se iso baixar tomar algo. Tomar algo un domingo sen feira? Cervexa, letras, punteos de guitarra e domingo sen feira. Punteos moi bos de Jarekus Singleton e unha pega grallando. Vou baixar. Cabaliño do demo.

Soñar con unha Meira de xente nova traballando nela

Hoxe volvín a ter uns soños encadeados que duraron practicamente toda a noite, menos co primeiro co que espertei cedo, ese no que contei que estaba Meira nevada e non vou contar nada máis. O segundo di, conta e transmite moitas cousas porque foi enlazando e pasando dun lado a outro. Cada vez me pasa máis isto e vou enfiando un con outro. Como a práctica totalidade dos soños que teño, é en Meira, unha Meira que se vai facendo e collendo forma en plan do que o argumento onírico precisa. Mais, neste caso, era unha Meira como agora de aspecto pero con unha diferenza enorme: nela viviamos case todos e todas da nosa idade. Isto podo dicilo, o de todos e todas, porque me lembro perfectamente de cada un de nós e era xenial. Todxs traballabamos en Meira ou viviamos aquí, non nos víamos 3 veces ao ano como pasa agora (unha polas festas do 15, outra polo Nadal e outra polo entroido). Ben, pois nesta Meira na que traballabamos todxs, lembro especialmente a última parte. A primeira e

E vas e vés

Subín de Meira na bici despois dunha tarde moi gostosa tomando algo con quen non quedara. Sabedes que eu sempre acostumo a baixar só, a atoparme con alguén, aínda que sexa comigo mesmo. Pensei en Yoñlu. Víñeno cantando cando rememoraba a Vitor Ramil. “estrela, estrelaaa...”. “E vas e vés coma un avión ao vento frío dun lugar calquera. É bo saber que es parte de min”. Díxoo todo e, con 16 anos, cando nós tiñamos 21, decidiu marchar. Estas cousas son enormes. Acabo de esbirrar mentres cepillaba os dentes e o cristal do cuarto de baño pingouse todo de gotiñas brancas. Todo esvaído. Pensei en que subín na bici sen luces, pero pola beirarrúa. Se veñen os gardas e me ven sen chaleco reflectinte podo dicir que vou a pé porque non paso de 6 km/h. Pensei en que se cadra un coche podía desviarse e atropelarme. Pensei en Barthes, a quen atropelaron e tardaron en recoñecelo varios días até que alguén o botou de menos. Barthes escribía do que lle daba a gana, “a linguaxe é o mundo”. Escribir que