Gústame soñar e falar dos soños. Creo que só
teño talento para soñar.
Borges afirma que cando soñamos somos o actor, o
autor, o espectador e o teatro, somos todo. Eu créolle, porque somos incluso o
inimigo. Ese inimigo
que foi á propia casa de Borges coa intención de matalo, pero o mestre sabía
como defenderse.
Ultimamente máis da metade dos meus soños son
con ela: facéndolle a comida, recollendo a roupa xuntos, traballando co
ordenador mentres calceta.
Por iso, xusto o que non farei hoxe será falar dos
soños, dos meus soños. Sen eu buscalo, foron caendo nas miñas mans libros de
dous, tres ou catro escritores que eran grandes soñadores, comezando por, se
cadra, o máis ensoñador de todos eles, Borges. No lote meto a Russell.
![]() |
Borges |
Di Merleau Ponty (un fenomenólogo que lle
discutía a Sartre e ao que eu cheguei despois de pasar por Paul Ricoeur grazas
a ter que investigar o concepto de trama) que durmir non é, a pesar das
palabras, un acto, unha operación, o pensamento ou conciencia de durmir. É unha
modalidade do camiño perceptivo. No soño negamos o mundo, pero esa negación é
unha maneira de manternos nel. Merleau Ponty estabelece así unha diferenza
radical con Freud, que xa interpretara os seus propios soños igual que Borges.
O soño non é unha simple variedade da
conciencia creadora de imaxes. O real e o onírico desbórdanse mutuamente de
forma tal que o soño non interpretaría a nosa vida porque non hai en nós un
segundo suxeito, o inconsciente, xa que na nosa propia vida, as nosas reaccións
coas cousas e cos outros teñen xa un carácter onírico: resulta imposible separar o real e o imaxinario, pois as persoas coas que
interactuamos actúan ante nós coma personaxes, e aínda que non o fixesen
daría igual porque ante nós si que o son. Se cadra o que vén cara nós non é o
noso inimigo, pero ante nós paréceo. E a veces, comentáballo a uns amigos
tomando algo onte, actuamos como o noso propio inimigo e isto é tremendamente
dramático xa que, aínda que non reparemos, cada un coñécese máis a si mesmo do
que poida parecer (puntos febles incluídos).
Soñar, di Merleau Ponty non é traducir un
contido latente. Soñar é vivir o contido latente a través dun contido manifesto
que non é a súa expresión adecuada. Baixo as aparencias hai unha realidade moi
distinta, pero ademais a análise dunha conduta sempre atopa nela varias capas
de significación, todas as cales teñen a súa verdade, e a pluralidade das
interpretacións posibles é a expresión discursiva dunha vida mixta, na que cada
elección sempre ten varios sentidos, sen que se poida dicir que un deles é o
único verdadeiro.
O que importa, pois, non é a significación en
si, xa sexa dos soños ou da vida, senón o sentido da significación. É dicir, a
linguaxe non é só unha maneira de falar e escribir, senón unha maneira de vivir
e existir. Conclusión, que teño que recoñecer, non é miña, senón que a ela chegamos
unha dura noite de xeada unha boa amiga e eu entre cunca e cunca de chocolate.
Comentarios
Publicar un comentario